BTW-plichtig? Lees deze tips!

U heeft het wellicht al gehoord: vanaf 1 januari 2019 wordt het lage btw-tarief verhoogd van 6% naar 9%. Door deze beslissing van het kabinet, lijkt het ons handig om wat tips met betrekking tot de btw op een rijtje te zetten.

Tip 1: Bereid u voor op de verhoging van het btw-tarief

Denk hierbij aan de inrichting van uw administratie, de prijzen van uw goederen en/of diensten en de inrichting van uw facturen en btw-aangiften.

Let er bij offertes ook op dat, indien een offerte betrekking heeft op 2019, een btw-tarief van 9% gehanteerd moet worden. Vindt de betaling al plaats in 2018? Dan moet u een btw-tarief van 6% hanteren.

Voor lopende contracten kunt u ook de btw-verhoging doorberekenen. Bepalingen die verbieden dat de btw-verhoging wordt doorberekend aan de klant zijn nietig.

Tip 2: Bepaal het meest gunstige btw-aangiftetijdvak

Wist u dat u zelf kunt bepalen of u per maand of per kwartaal btw-aangifte doet? Door de juiste keuze hierin te maken, kunt u een liquiditeitsvoordeel behalen. Als u vaak btw moet afdragen, is het aan te raden om per kwartaal aangifte te doen. Komt de btw-aangifte structureel op een teruggave uit, dan kunt u ervoor kiezen om maandelijks de btw-aangifte in te dienen.

Het is daarnaast ook mogelijk om jaarlijks btw-aangifte te doen. Hier zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. Op de website van de Belastingdienst kunt u meer informatie vinden over deze voorwaarden.

Tip 3: Vraag btw terug over oninbare vorderingen

Het is mogelijk om de btw op oninbare vorderingen terug te vragen bij de Belastingdienst. Tot 1 januari 2017 kon dit alleen via een schriftelijk teruggaafverzoek. In geval van een faillissement was het eenvoudig aan te tonen dat een vordering oninbaar was, maar in andere gevallen was het lastiger om dit te onderbouwen.

Vanaf 1 januari 2017 is het terugvragen van btw vereenvoudigd. Een vordering wordt nu in ieder geval als oninbaar gezien na één jaar na het verstrijken van de uiterste betalingstermijn. Indien geen betalingstermijn is afgesproken met de klant, dan geldt de wettelijke betalingstermijn van dertig dagen na ontvangst van de factuur.

Bekijk dus eens uw openstaande vorderingen en ga na of het mogelijk is om de btw terug te vragen. Dit kan gedaan worden door in het aangiftetijdvak waarin u vaststelt dat een vordering oninbaar is, de factuur als negatieve omzet op de aangifte aan te geven op de juiste omzetcategorie. Hierdoor wordt de af te dragen btw verlaagd.

Tip 4: Verandering kleine ondernemersregeling

Nog een laatste tip voor de ondernemer die onder de kleine ondernemersregeling valt: de kleine ondernemersregeling verandert vanaf 2020. De regeling wordt vereenvoudigd doordat vanaf 2020 gekozen kan worden voor een vrijstelling van de btw als de jaaromzet € 20.000 of minder is. De keuze geldt voor 3 jaren, daarna kunt u weer opnieuw kiezen. De regeling gaat nu ook gelden voor stichtingen, verenigingen en BV’s. Als de kleine ondernemersregeling wordt toegepast, hoeft u geen btw meer te vermelden op facturen en hoeft u geen btw aangifte meer te doen. Daarbij geldt dus ook dat u geen btw op inkoopfacturen meer als voorbelasting kunt aftrekken.

Vragen?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst. Of lees gelijk meer over wat wij precies voor u kunnen doen op het gebied van accountancy en belastingaangiftes.